sidk istenei
2006.06.10. 20:53
Amikor prehisztorikus korokba tved az ember, nem szabad elfelejtkeznnk arrl, hogy az kori npek legendi s mtoszai mgtt, mint ahogy azt Trja esete is pldzza, nem egy alkalommal valsgos trtnsek s esemnyek hzdnak meg. E mitolgiai esemnyek trtneteit az adott kor emberei szjhagyomnyok tjn õriztek meg s adtak t utdaiknak. gy rklõdtek ezek a beszmolk vezredeken keresztl, mgnem az kori trtnszek s papok rsba nem foglaltk azokat.
Hasonlan trtnt ez az egyiptomi heliopoliszi istenek esetben is, akiknek trtnett titkos papi knyvekbe jegyeztk fel, s akiknek mtosza ton-tflen visszakszn a dinasztikus Egyiptom ptmnyeiben s piramisszvegeiben.
E trtnetek ttanulmnyozsa sorn olyan messzi idõkbe replhetnk, amelyeket az ortodox trtnszek s egyiptolgusok – kevs kivteltõl eltekintve – mereven visszautastanak, holott a fennmaradt rsos emlkek olyan trtnelmi tnyeket is elnk trnak, amelyek rgszetileg s trtnetileg is bizonytottak.
Az elsõ idõk istenei, a hliupoliszi istenek, akiket az egyiptomi mitolgia Neteru nven emleget, kivtelt jelentenek, hiszen annak ellenre, hogy emlkket megõriztk az kori hagyomnyuk, semmilyen bizonytk sincs arra vonatkozan, hogy lõ szemlyek lettek volna. Pedig ha alaposan megismerkedik velk az ember, olyan rzse tmad, mintha valdi hs-vr emberekrõl szl legendt rkltek volna t a szzadok, pontosabban az vezredek, mert amint azt ltni fogjuk, az egyiptomi hagyomnyok szerint az elsõ idõk istenei tbb mint 20 000 vvel ezelõtt rkeztek a Nlus termkeny vlgybe, amely tllte azt a globlis katasztrft, amelyet vzzn nven ismernk.
Ebben a szmunkra hihetetlenl tvoli, a rgszek s egyiptolgusok szmra elfogadhatatlan korban, a Zen-tepiben, vagyis az istenek aranykorban a Neteruk kapcsolatban lltak egy tvoli fldrsszel, amelyre az õsi szvegek Ta-Neteru nven utalnak. Ez a fldrsz, az istenek orszga hihetetlenl messze, az cenokon tl dlen helyezkedett el s onnan csak hajkkal, vagy ami mg rdekesebb teszi szmunkra a mtoszt, gi brkkkal lehetett elrni Egyiptom fldjt. Az õsi visszaemlkezsek szerint az istenek orszgban, amely rendkvli mdon hasonlt Atlantiszra, paradicsomi llapotok voltak s ennek ksznhetõen olyan hatalmas gazdagsg uralkodott ott, hogy az isteneknek csak a tudomnyokkal kellett foglalkozniuk. Ha mr Atlantisz szba kerlt, nem szabad megfeledkeznnk arrl sem, hogy a trtnet, amelyet Platn mûveibõl ismernk, egyiptomi eredetû, hiszen azt Szoln hozta magval egyiptomi utazsbl s Platn csupn feljegyezte. Forrsul feltehetõen Thot knyveinek egyike, a Tehen Knyve, vagyis az Emberek megsemmistse cmû mû szolglhatott, amelynek egy rsze napjainkig is fennmaradt I. Szthi fra (Kr.e.1306–1290) srkamrjnak faln. Leszgezve teht az istenek fldjrõl rkeztek az elsõ idõk istenei s a Nlus deltjnak cscsn megalaptottk a napvrost, Hliupoliszt, amelynek egyiptomi elnevezse volt mg Innu s Innu Mehret is. Erre a vrosra a Biblia On nven utal, s itt llt az a szently, amelyben biztonsgba helyeztk azt a klns, kpos, fekete trgyat, amelyet benben (jelentse gi trgy) nven ismer a trtnelem. Ez a titkos trgy rsze volt annak a mitikus, tzes s fnyeket kibocst replõ brknak, az vmillik gi brkjnak vagy ms nven a napbrknak, amellyel az elsõ istenkirly, R s trsai rkeztek Egyiptomba, hogy ltrehozzk a kosz (vzzn) utni elsõ, magas szintû emberi civilizcit. rdekessge mg a benben kõnek, hogy azt llandan õrk vigyztk. A szentlyben hrom õr, mg a szentlyen kvl nyolc õr vigyzta a benben psgt. Õket neveztk R isten brkja evezõseinek.
R, aki fiatalon rkezett Egyiptomba, az idõ mlsval igencsak megregedett. Ezrt nha Atumknt, vagyis botra tmaszkod szakllas regemberknt brzoltk. Ennek az reg Rnek remegett a szja s csurgott a nyla. rdekes, hogy egy isten ennyire emberi tulajdonsgokat tudhat magnak. Ennek ellenre rendkvli tuds ember volt s mint minden valamireval isten, R is olyan misztikus eszkzk birtokban volt, amelyeket csak õ tudott hasznlni s amelyek isteni tulajdonsgokkal rendelkeztek. Ez olyannyira igaz volt, hogy R nmely trgyt a ksõbbi hliupoliszi istenek sem tudtk mr hasznlni. Pldul R szeme mindent ltott, ami az orszgban trtnt. Koronja klnleges fnyt bocstott ki s sugrzott. Volt egy klns aranyldja is, amely feltûnõen hasonlt a bibliai frigyldhoz, nemcsak tulajdonsgt, hanem mreteit illetõen is. Halla utn ebben a dobozban helyeztk el plcjt, hajtincst s arany kobrakgyval dsztett ureuszt, vagyis kirlyi koronjt. R trtnetnek erejt bizonytja, hogy koronjnak msolatt viseltk az egyiptomi dinasztikus frak is. Volt Rnek egy msik rdekes koronja, az gynevezett atef-korona, amely minduntalan megjelenik az egyiptomi brzolsokon, de amelybõl egyetlen fennmaradt pldnyt sem talltak a rgszek.
Ez a korona szintn sugrz fnyt bocstott ki magbl, radsul slyos nyavalyval bntette mindazokat, akik hozz nem rtõen viseltk. R teht tlsgosan is emberi s technikai eszkzket hasznl, haland kirly volt. A mtosz szerint õ teremtette sajt testbõl Sut s Tefnutot, akiket oroszlnknt is szoktak brzolni. Ez a sajt testbõl trtnõ teremts napjainkban leginkbb genetikai klnozsnak tûnik, hiszen R magjt kezbe helyezte majd ebbõl megteremtette Sut, a levegõ s a szrazsg istent, s lny ikertestvrt, Tefnutot, a nedvessg istennõjt. Mint tudjuk, a klnozs vagy akr a lombikbbi-programok sorn is rendkvl gyakori az ikerszls. R teht ikreket teremtett, akik kzl Su lett a trnrks s gy a msodik istenkirly. m mg R uralkodsa meglehetõsen nyugodt s kiegyenslyozott volt, addig Su uralmt sszeeskvsek s konfliktusok zavartk meg. Az uralkodssal jr lland gondok kzvetlenl kapcsolatba hozhatk Su megbetegedsvel, aki ezrt lemondott az uralkodsrl figyermeke, Geb javra. Halla egy kilenc napig tart vihar sorn kvetkezett be, teht elmondhatjuk, Rhez hasonlan õ is emberi tulajdonsgokkal rendelkezett (betegsg) s õ sem volt halhatatlan, ahogy az ember ezt egy istentõl elvrn. Geb, akit a fld isteneknt tart szmon az egyiptomi mitolgia, Su s Tefnut testvrhzassgnak elsõ gyermeke volt, hga, Nut pedig az g istennõje.
Persze a harmadik istenkirly, Geb, akit a grgk Kronoszknt emlegetnek, uralkodsnak is akadnak rdekes esemnyei. Õ volt R mr emltett aranyldjnak õrzõje. Igen m, de kvncsisgtl vezrelve maga el hozatta R ldjt s nyilvnosan felnyittatta azt. Az ezt kvetõ esemnyek leginkbb Az elveszett frigylda fosztogati cmû film utols jeleneteire emlkeztetnek. A ldbl kkes felhõ emelkedett ki, majd sugarak trtek elõ s sokakat azonnal sznn gettek, hallra sebeztek, megltek. A nagy istent, Gebet is komolyan megperzseltk a tzes sugarak, s ez vezetett ahhoz, hogy tadja hatalmt ngy gyermeke: Ozirisz, zisz, Szth s Neptisz kzl a legidõsebb finak, Ozirisznek, aki gy anyja, Nut legnagyobb rmre Egyiptom negyedik s egyben legismertebb istenkirlya lett.
De mielõtt szt ejtennk rla, lssuk sorban a testvreit.
zisz Ozirisz hga s egyben a felesge is volt. A rgi mtoszok a Szriusz csillaggal azonostjk, mert tudsa kiemelte õt a krnyezetbõl, mint ahogy a Szriusz is kiemelkedik a tbbi csillag kzl. zisz nemcsak okos s blcs asszony volt, hanem rtett a boszorknysghoz s a mgihoz is. Ha kellett, helyettestette frjt, Oziriszt a trnon, amg az utazgatott a vilgban. Ozirisszal kzs gyermekk volt Hrusz, akit a hatodik s egyben az utols istenkirlyknt tartanak szmon. Termszetesen Izisznek is megvan a maga rejtlye, hiszen egy rvid idõre feltmasztotta halott frjt, Oziriszt, aki testvrgyilkossg ldozata lett. Ozirisz Egyiptom negyedik isteni fraja volt, akinek a neve, Szah Oriont jelent. Ezrt az Orion csillagkppel hoztk sszefggsbe. A dli fld ura a piramisszvegek fõistene volt. Tudjuk rla, hogy magas termetû, krszakllas frfi, akit mg Nebtemnek, vagyis univerzlis mesterembernek is neveztek. Rendkvl sok mindenhez rtett. Megszntette a kannibalizmust s bevezette a fldmûvelst, az llattartst, az rst, az ptszetet s a zent. Az rkkvalsg kirlya, az emberisg jtevõje, a vgtelen ura, aki tbb milli vet utazott letben. gy jellemzik õt a korabeli mtoszok. Szerette a finom borokat, br senki sem tudja, honnan ered ez a szoksa, hiszen õ tantotta meg a szõlszetre az egyiptomiakat, teht mindezek elõtt valahol mr meg kellett ismernie a borszatot. Trvnyknyvet alkotott s bevezette az isteni kultuszt, a hliupoliszi kilencek kultuszt. Nagy utaz hrben llt, aki lemondott az uralkodsrl, hogy elmehessen ms fldekre, ahol szintn tadta az embereknek az õsi tudst. Jl nyomon kvethetõen Etipiban, Arbiban s Indiban tûnt fel kt tmegnyitja ksretben. E kt tmegnyit jellegzetes egyiptomi figura volt: Anubisz, aki kutyabõrt viselt s Makedo, aki farkasfejet lttt magra. Amikor visszatrt, jbl t akarta venni a hatalmat az addig helyette uralkod felesgtõl, zisztõl, de testvre, Szth rtmadt, meglette s feldaraboltatta a holttestt. S br a testrszeket sztszratta Egyiptomban, zisz sszeszedte azokat s a mind a mai napig lthat rejtlyes õsi ptmnyben az abdoszi Ozireionban letrekeltette Oziriszt. Igaz, mindez csak egy rvid ideig tartott, majd Ozirisz meghalt, hogy feltmadjon az Orion csillagkpben.
Neki is voltak klns technikai szerkezetei. Pldul nagyapjtl, Rtõl megkapta azt a klns atef-koront, amelyrõl mr szltunk. Ez a korona felsebezte Ozirisz fejt s csak nehezen gygyult ki a sugrz korona okozta gennyes, feklyes sebekbõl. A dli fld az istenek orszgnak uraknt ismertk s az egyiptomiak a Tkletes megszltssal is illettk.
Klns lakhelye egy jrmû – sokak szerint egy haj – volt, amely a vzen nyugodott, s amelynek lõ kgykbl kszlt az oldala. Mint lthattuk, õ sem mellõzhette az emberi tulajdonsgokat s gyengesgeket, s õ is szmos technikai csodt birtokolt.
Szthet, az tdik istenkirlyt, akit grgl Tphnknt ismerhetnk, Hrusz kvette a trnon, aki mr nem tartozott az elsõ istenek, a Kilencek – R, Su, Tefnut, Geb, Nut, Ozirisz, zisz, Nepthsz, Szth – trsasgba.
Hrusszal egy j uralkod csoport, a Hatok – msok nevezik mg Heteknek is – korszakba kerlnk. Mg õk is istenek voltak, de mr korntsem olyan hatalmasok, mint az elsõ idõk istenei. Hrusz s trsai – Anubisz, Ptah, Thot – beteljestettk azt a kldetst, amit õseik elkezdtek. Megõriztk s tadtk az õsi tudst az egyiptomi npnek.
|