Az UFO-hit és a kereszténység
2006.06.13. 19:36
Elsõ megállapításunk az, hogy az UFO-történetekben az idegen lények által közölt vallási témájú információk ugyanolyan kaotikus összevisszaságot mutatnak, mint az ûrhajók alakjai illetve kinézetük.
Sok ``idegen lény'' teljesen ateistának mondja magát, az emberek vallásait alacsony értelmi szintünknek tulajdonítja. Az esetek egy részében ez a földi értelemben vett ateizmust jelenti, sõt, a hitelesnek tartott észlelések sorában még kifejezett kommunista elveket valló ufonauták is találhatók. (Hogy-hogynem a kommunista idegenekrõl mindig ilyen gondolkozású emberek számolnak be...)
Máskor a vallást nem a teljes tudatlanságnak, hanem korábban itt járt idegen lényektõl származó tanítások félreértelmezésének tulajdonítják. Ilyenkor gyakran a Biblia és más vallási iratok ``igazi értelmét'' adják meg a földönkívüliek. Például szerintük az Ószövetség Istene egy idegen lény, akinek ûrhajója remegtette meg és borította füstbe a Sinai hegyet, Illés tüzes szekere is valami repülõ tárgy. Jézus náluk egy idegen civilizáció követe, akit genetikai eljárással keltettek életre szûz Mária méhében és a csúcstechnika segítségével támasztottak fel társai. Nem is soroljuk tovább mindezeket a dolgokat, valószínûleg minden felnõtt keresztény olvasott már ilyesmit. A közös bennük az, hogy a keresztény hit emberi ésszel fel nem fogható igazságai mögé egy embertõl különbözõ értelmes lényt, illetve ezek csoportját képzelik.
Állításaikat azonban semmivel nem tudják bizonyítani. Valóban ki lehet ragadni a Szentírásból bizonyos részeket, melyet a ma embere repülõ, ûrhajó vagy egyéb modern technikai eszköz leírásának vél, ezen részek megléte azonban nem perdöntõ. Egy olyan több száz oldalas könyvrõl, mely akkora mûfaji, keletkezési korbeli és szerkesztési változatosságot mutat, mint a Biblia igen sokféle témához lehet illeszkedni látszó szövegrészeket találni. Itt az áltudományok egy jellemzõ vonása ismerhetõ fel, melyet korábban (6.1. oldal) ismertettünk, tudniillik a tények közti szabad válogatás jelensége. Egészen nyilvánvaló, hogy a Szentírás nagy része nem utal idegen lények, bonyolult technikai eszközök jelenlétére. Ezekre a részekre (melyek a szöveg többségét alkotják) az ``UFO-isten hívõk'' nem tudnak magyarázatot, egyszerûen tudatlanságnak, tévedésnek minõsítik. Minden olyan kis szövegrészt viszont, mely az õ teóriájukat látszik támogatni, hitelesnek vagy hiteles magvúnak tartanak. Ekkor tehát az igazolni kívánt elmélet szerint döntik el a hitelességet, nem attól független szempontok alapján. Semmiképp nem nevezhetõ tehát tudományosnak és hitelesnek az a megközelítés, amit az ilyen UFO-hívõk alkalmaznak, még akkor sem, ha az eredeti nyelven írt szövegrészek ismeretén alapul is.
A hívõ keresztény fõ érve azonban az ``idegenlény-isten'' jellegû tévtanítások ellen az lehet, hogy a Bibliában leírtakat nem pusztán régi események leírásának tekintjük, hanem megéljük: ma is érvényes valóságokat közöl a Szentírás. Az Atya, Jézus vagy a Szentlélek ma is válaszol nekünk az imában, Jézus ma is gyógyít betegeket, a Szentlélek ma is irányítja az egyéneket és közösségeket, akik erre megkérik Õt. Ezek a tapasztalatok, melyek 2000 év kereszténysége alatt folyamatosan megvoltak és ma is megélhetõk nem férnek bele az említett tévtanokba. Aki azonban holt betûként, egyszerû történetleírásként tekint a Bibliára, az akár az ûrhajós-isten akár egyéb jellegû tévutakra igen könnyen tévedhet.
A hitelesnek tartott UFO-utazókkal való beszélgetések (``telepatikus kapcsolatfelvételek'') más csoportja keleti vallásokhoz hasonló alapelemeket mutat fel. Sokszor kifejezetten említést tesznek az idegenek a reinkarnációról vagy arról a panteista felfogásról, miszerint végsõ soron minden létezõ legbelsõ lényege egy és ugyanaz, így Isten bennünk és mindenben lakozik, nem személyes lény. Álljon itt egy ilyen értelmû, tipikusnak mondható idézet:
Sok ember gondolkozik ennek hallatán így: ``Milyen szépen összevág minden! Az idegen lények létezése és a reinkarnáció egymást erõsíti, támogatja. Biztos igaz mindegyik, ha így egybevág két különbözõ jellegû elmélet.'' Két bizonytalan dolog egymást támogatása azonban nem bizonyítja hitelességüket. Ha valamelyikük független forrásból bizonyítást nyer, az már támogatja a másikat, de az egymást támogatás nem perdöntõ. (Vegyük pl. a következõ egyszerû esetet: Aladár szerint 2 + 2 = 5, Béla szerint 2 + 3 = 6. A két ``elmélet'' támogatja egymást, hisz Aladár egyenletének mindkét oldalához 1-et adva megkapható Béla egyenlete, mégis mindkettõ nyilvánvalóan hamis. Ha valaki bebizonyítaná Aladár igazát, Béla állítása is igaz lenne, de amíg ez hiányzik, egymással való összhangjuk nem bizonyító erejû.)
Ismét más csoport a keresztény iratokat értelmezi át ``modern'' felfogásúra, azaz hisznek Istenben, esetleg Jézus istengyermekségében, de pl. a Jelenések Könyvének bizonyos részeit úgy értik, hogy Isten ûrhajókat küld rövidesen, hogy kimentse a ``romlott emberiség'' körébõl az õ 144000 választottját és egy másik bolygón valósul majd meg Isten országa. Ezek között az emberek közt sokszor találhatunk olyanokat, akik õszinte istenkereséssel jutottak a téveszmék hálójába. Sokszor hisznek Istenben, elemi imaéletük is van, az Egyház liturgiájában is részt vesznek, de jó pár dolgot félreértenek. Felvilágosító tevékenységgel, felnõttnek szóló bibliamagyarázatokkal feltehetõen kizökkenthetõk téveszméikbõl. Hisz ha valaki kicsit komolyabban megismeri Istent, egészen világos lesz elõtte, hogy Neki nincs szüksége más értelmes lényekre az emberiség megmentése céljából, ugyanis végtelen a hatalma, nem kell az emberek által fejlettnek gondolt technika és orvostudomány eredményeit használnia csodáihoz, mivel Õ mindennek a teremtõje, üzeneteinek közvetítésére sem kell idegen lényeket felhasználnia, mert Szentlelkén keresztül ma is az egyének, a közösségek és az egész Egyház szintjén folytonosan hallható szava azok számára, akik odafigyelnek.
Az UFO-utazók vallási közlései közt tehát kibékíthetetlen ellentétek vannak, de az ``idegenek'' sosem említik, hogy köztük vallási meggyõzõdés szerint különbségek lennének. A téma ``szakértõi'' azonban képtelenek kiválasztani az igazit ezek közül. Szegezzük bátran ufológus ismerõseinknek: ``Akkor most mondd meg végre, az idegenek hisznek-e Istenben vagy sem? Személyes Istenben hisznek vagy egy általános filozófiai jellegû elvben?'' Bármelyiket mondja is, csakhamar találhatunk az UFO-magazinokban és könyvekben ennek ellentmondó és ``garantáltan hiteles'' beszélgetéseket.
Mindez azt jelenti, hogy vallási téren is teljesen hiteltelenek az állítólagos idegen lényekkel beszélgetõ emberek információi. Az egész jelenségkör azonban nagyon alkalmas az ingadozó hitû emberek körében végzett zavarkeltésre. és ebben rejlik fõ veszélye. Ezt a Sátán, a fõ zavarkeltõ kihasználhatja és ki is használja céljai elérésére. Már önmagában az érdeklõdés Istentõl való elfordítása is az õ malmára hajtja a vizet (hisz sokan az idegenektõl várják az emberiség problémáinak megoldását), de a vallási jellegû információk, amiket az ``idegen lények'' közölnek az emberekkel közvetlen veszélyt is jelentenek.
Érdemes megemlíteni itt az UFO-jelenségeket igen sokszor kísérõ félelmeket. Az egész téma az emberek többségébõl félelmet vált ki, ami érthetõ (az ismeretlentõl való félelem), és feltehetõen ez az egyik alapja annak, hogy az emberek széles tömegei érdeklõdnek a téma iránt. Nem érthetõ viszont az, hogy a témával behatóbban foglalkozó, személyes találkozásról beszámoló emberek közt igen gyakori a depresszió, skizofrénia, látszólag indokolatlan rettegés. Errõl olvashatunk pl. a már idézett, UFO-jelenségekrõl beszámoló könyvben (Idegen bázis), de személyes beszélgetések során is találkoztunk ezzel a jelenséggel. Az UFO-észlelések és a depresszió bármilyen irányú kapcsolata a téma hamis voltát bizonyítja. Az eleve depresszióra és skizofréniára hajló emberek beszámolói nyilván korlátozott hitelességûek az észlelõ állapota miatt. Amikor viszont az állítólagos idegenekkel való találkozás vált ki pszichikai betegségeket, félelmeket, az sokszor démoni befolyás lehetõségét veti fel.
Összességében tehát a téma tipikusan áltudományos, biztosra vehetjük, hogy eddig nem történt találkozás idegen lényekkel, így nem érdemes idõt, figyelmet és pénzt vesztegetni a ``hátha mégis igaz'' hozzáállásból kiindulva a téma tanulmányozására. Bizonyos terültek pedig egyenesen veszélyesek a kereszténységre nézve és egy-egy eset sátáni befolyás gyanúját is ébreszti. Ne higgyünk tehát az UFO-híradásoknak, legjobb, ha hallatlanra vesszük õket.
|